دانلود سوالات علوم تجربی+درس پنجم+ «زمین پویا»+ششم

دانلود سوالات علوم تجربی

درس پنجم

 «زمین پویا»

 

برای دریافت رایگان فایل سوالات بر روی تصویر زیر کلیک نمایید

  منبع:وبسایت ساغر

دانلود نمونه سوالات ریاضی ششم، فصل دوم ، اعداد اعشاری

دانلود نمونه سوالات ریاضی ششم، فصل دوم ، اعداد اعشاری

پ ن : اصلاحیه: در قسمت دوم سوال ۶ باید علامت جمع به تفریق تغییر پیدا کند.

همه چیز درباره انرژی هسته ای

 

اورانیوم دارای دو ایزوتوپ ۲۳۵ و ۲۳۸ است. خب حالا ایزوتوپ چیست؟ جواب خیلی ساده ی آن می شود دو عنصری که فقط از نظر جرم باهم تفاوت دارند. (به طور ظریف تر تنها اختلاف آنها در تعداد نوترون های هسته است). مثلاً همین آب سنگین که در بحث هسته ای مطرح است، به این معناست که ملکول آب به جای هیدورژن معمولی، از همتای سنگین ترش به نام دوتریم تشکیل شده است. عناصری که ایزوتوپ یکدیگر هستند(مثل همین هیدروژن و دوتریم یا اورانیوم ۲۳۵ و ۲۳۸) خواص شیمیایی یکسانی دارند، اما خواص فیزیکی یکسانی نخواهند داشت! چرا که خواص شیمیایی در واقع بستگی به ماهیت درونی ماده بستگی دارد، اما خواص فیزیکی به ویژگی های فیزیکی مثل جرم، وابسته اند.

در فرآیند شکافت هسته ای اورانیوم ۲۳۵ به اورانیوم ۲۳۸ ترجیح داده می شود، به دلایل زیر:

  • هسته ی آن راحت تر شکافته می شود

  • پس از شکافت هسته، دو یا سه نوترون هم آزاد می شوند که می توانند با اتم های جدید اورانیوم برخورد کرده و این فرآیند را تکرار کنند، پس با یک پروسه ی زنجیره ای و بنابراین بسیار پربازده تر روبرو هستیم.

اما در این میان مشکلی وجود دارد و آن ناپایداری (نیمه عمر کوتاه) اورانیوم ۲۳۵ است که باعث می شود این ایزوتوپ، به سرعت فروپاشیده شود و به همین خاطر در طبیعت به مقدار کمی موجود است، یعنی تنها ۰.۷ % اورانیوم های موجود در طبیعت، ۲۳۵ هستند و بقیه از نوع سنگین ۲۳۸ هستند. پس باید آن را خالص و غنی کنیم.

فرآیندهای هسته ای

 

اورانیوم دارای دو ایزوتوپ ۲۳۵ و ۲۳۸ است. خب حالا ایزوتوپ چیست؟ جواب خیلی ساده ی آن می شود دو عنصری که فقط از نظر جرم باهم تفاوت دارند. (به طور ظریف تر تنها اختلاف آنها در تعداد نوترون های هسته است). مثلاً همین آب سنگین که در بحث هسته ای مطرح است، به این معناست که ملکول آب به جای هیدورژن معمولی، از همتای سنگین ترش به نام دوتریم تشکیل شده است. عناصری که ایزوتوپ یکدیگر هستند(مثل همین هیدروژن و دوتریم یا اورانیوم ۲۳۵ و ۲۳۸) خواص شیمیایی یکسانی دارند، اما خواص فیزیکی یکسانی نخواهند داشت! چرا که خواص شیمیایی در واقع بستگی به ماهیت درونی ماده بستگی دارد، اما خواص فیزیکی به ویژگی های فیزیکی مثل جرم، وابسته اند.

در فرآیند شکافت هسته ای اورانیوم ۲۳۵ به اورانیوم ۲۳۸ ترجیح داده می شود، به دلایل زیر:

  • هسته ی آن راحت تر شکافته می شود

  • پس از شکافت هسته، دو یا سه نوترون هم آزاد می شوند که می توانند با اتم های جدید اورانیوم برخورد کرده و این فرآیند را تکرار کنند، پس با یک پروسه ی زنجیره ای و بنابراین بسیار پربازده تر روبرو هستیم.

اما در این میان مشکلی وجود دارد و آن ناپایداری (نیمه عمر کوتاه) اورانیوم ۲۳۵ است که باعث می شود این ایزوتوپ، به سرعت فروپاشیده شود و به همین خاطر در طبیعت به مقدار کمی موجود است، یعنی تنها ۰.۷ % اورانیوم های موجود در طبیعت، ۲۳۵ هستند و بقیه از نوع سنگین ۲۳۸ هستند. پس باید آن را خالص و غنی کنیم.

نیروگاه هسته ای

 

راکتور هسته ای در واقع، دستگاهی است که فرآیند شکافت هسته ای در آن، به صورت کنترل شده انجام می گیرد. سوخت راکتورهای هسته ای، اورانیوم است. اما این اورانیوم به صورت خام قابل استفاده نبوده و باید تغییراتی در آن انجام شود. مراحل این تغییر عبارتند از:

فرآوری: پس از اینکه اورانیوم استخراج شد، آن را آسیاب می کنند تا پودر نرمی به دست آید. این پودر طی یک پروسه ی شیمیایی (شستشو با سولفوریک اسید) و خشک کردن، به ماده جامد زرد رنگی به نام کیک زرد (بافرمولU۳O۸ ) تبدیل می شود. پس از آن، کیک زرد به اورانیوم هگزافلورید (UF۶) تبدیل می شود که برای مرحله ی غنی سازی استفاده می شود.

 غنی سازی: همانطور که از نام این فرآیند برمی آید، هدف، خالص سازی اورانیوم ۲۳۵ است. اورانیوم ۲۳۵ راکتورهای هسته ای باید از درصد خلوص ۰.۷ به ۲تا۳ درصد برسد(درصد خلوص اورانیوم بمب اتمی باید بیش از ۹۰ درصد باشد!). حالا چه طور این دو نوع اورانیوم را از هم جدا کنیم؟ اگر یادتان باشد گفتیم خواص شیمیایی دو ایزوتوپ یکسان است، پس باید به سراغ خواص فیزیکی برویم، راه حل، استفاده از سانتریفیوژ است، بچه هایی که مثل من رشته ی شیمی هستند، حتما در آزمایشگاه با سانتریفیوژ کارکرده اند. کلمه ی لاتین سانتریفیوژ به معنای تفکیک کردن است و طرز کار کلی آن این است که یک محفظه با سرعت زیادی حول محور خور می چرخد، بنابراین زمانیکه هگزافلورید به داخل این محفظه تزریق می شود، نیروی گریز از مرکز باعث تمرکز ملکول های حاوی اورانیوم سبکتر ۲۳۵ در مرکز محفظه و ملکول های حاوی اورنیوم سنگین تر ۲۳۸، در قسمت دورتر از مرکز محفظه می شود. اورانیوم ۲۳۵ جدا شده، دوباره در سانتریفیوژ دیگری تفکیک می شود و این عمل آنقدر تکرار می شود تا اورانیوم ۲۳۵ به خلوص لازم برسد.

 

یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی

کلمات هم خانواده

 

پاورپوینت کلمات هم خانواده

نمونه سوال ریاضی ششم فصل دوم

دانلود نمونه سوالات ریاضی ششم، فصل دوم ، اعداد اعشاری

پ ن : اصلاحیه: در قسمت دوم سوال ۶ باید علامت جمع به تفریق تغییر پیدا کند.

هدیه های آسمان آذر92

فیلم های تفکر وپژوهش ششم

دانلود    فیلم  میترا

دانلود    فیلم کیمیاگر

دانلود    فیلم مم مم شو

دانلود    فیلم چرخ ریسک

دانلود    فیلم مارگیر و اژدها

دانلود    فیلم آقکند (بخش اول)

دانلود    فیلم آقکند (بخش دوم)

دانلود    کلیپ رفتگر امانتدار قمی

دانلود    کلیپ رفتگر امانتدار بجنوردی

دانلود    لی لی حوضک (بخش اول)

دانلود    لی لی حوضک (بخش دوم)

دانلود    فیلم بوی خوش مدینه

دانلود    انیمیشن آخر خط

دانلود    انیمیشن ماه بود و روباه (بخش اول)

دانلود    انیمیشن ماه بود و روباه (بخش دوم)

دانلود    انیمیشن ماه بود و روباه (بخش سوم)

دانلود    انیمیشن ماه بود و روباه (بخش چهارم)

پاورپوینت وضو وتیمم

پاورپوینت آموزش وضو 

http://s5.picofile.com/file/8103065276/l.jpg

پاورپوینت آموزش تیمم

http://s5.picofile.com/file/8103065276/l.jpg

شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی درس تفکر و پژوهش ششم

 شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی درس تفکر و پژوهش ششم

 

یک شیوه‏ نامه‌ی نظام ‏مند ارزشیابی باید مؤلفه‏ هایی چون تعریف، نقش و جایگاه ارزشیاب، زمان و دوره‌ی ارزشیابی، ابزار و روش‏های گردآوری اطلاعات، معیارهای قضاوت، سیستم نمره ‏گذاری و بازخورد، و نوع استفاده از نتایج ارزشیابی را روشن سازد. در این برنامه مؤلفه‏ های شیوه‏ نامه ‏ی ارزشیابی به شرح زیر تبیین می‏ شود.

ارزشیابی کننده: در برنامه‌ی تفکر و پژوهش نقش ارزشیاب بر عهده ‏ی معلم و دانش ‏آموزان توامان می‏باشد. خودارزشیابی در این برنامه جایگاه ویژه ‏ای دارد زیرا فراشناخت نسبت به چگونگی یادگیری خود یکی از مهم‏ترین انتظارات عملکردی برنامه است و بهترین داور در این مورد خود دانش‏ آموز است.

زمان و دوره ارزشیابیارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی این برنامه از نوع ارزشیابی فرایندی است که به دو صورت ارزشیابی مستمر و ارزشیابی پایانی انجام می‏شود. در ارزشیابی مستمر نقش یادگیرنده وارسی عملکرد خود به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت خود و تلاش برای بهبود عملکرد آینده می باشد. نقش معلم در ارزشیابی مستمر شناسایی نقاط ضعف و قوت خود و برنامه و انجام اقدامات جبرانی برای بهبود آموزش از یک سو و تصمیم گیری در خصوص ارتقاء دانش آموز از سوی دیگر است. ارزشیابی پایانی به منظور تعیین میزان دستیابی دانش آموز به انتظارات عملکردی برنامه و تصمیم‏ گیری جهت ارتقا به پایه بالاتر انجام می‏ گیرد.

در ارزشیابی مستمر اقدامات زیر توسط دانش آموز انجام می‏گیرد:

  • انجام فعالیت کتاب کار در هر جلسه به منظور ثبت آموخته ‏های خود
  • تکمیل برگه‏ ی خودارزیابی به صورت دوره ‏ای بعد از اجرای هر چهار فعالیت
  • تکمیل برگه‏ ی خودارزیابی کلی در پایان هر نوبت

در ارزشیابی مستمر اقدامات زیر توسط معلم انجام می‏گیرد:

  • تکمیل برگه‏ ی ثبت مشاهدات یا سیاهه ‏ی رفتار در هر جلسه برای 4 الی 5 دانش‏ آموز
  • بررسی فعالیت‏های کتاب کار دانش ‏آموزان، براساس معیارهای کامل، درست و دقیق بودن فعالیت انجام شده، بعد از هر 8 جلسه
  • بررسی برگه‏ های خودارزیابی دانش‏ آموزان، براساس معیارهای کامل، درست و دقیق بودن فعالیت انجام شده، بعد از هر 8 جلسه

ارزشیابی پایانی تنها توسط معلم انجام می‏گیرد و حاصل جمع بندی نمرات مستمر دانش ‏آموزان است که با ابزارهای مختلف توسط معلم بدست آمده است.

 ابزار و روش‏های ارزشیابیانتخاب روش‏ها و ابزار متنو ع و مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از مهمترین مسائل آموزش وپرورش، در راستای غنی شدن این بخش از فرآیند آموزش، نقشی مهم ایفا می ‏کند. در جمع‌آوری اطلاعات جهت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی این برنامه از دو نوع ابزار استفاده م ی‏شود"

1-      برگه ‏ی ثبت مشاهدات یا سیاهه‏ ی رفتار که توسط معلم برای هر جلسه تکمیل می ‏شود؛

2-      کتاب کار که نقش پوشه‏ کار دانش ‏آموز را از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی ایفا می‏کند.

  • دانش ‏آموزان نتایج ارزیابی از کار خود را در برگه ‏ی خود ارزیابی در کتاب کار ثبت می‏ کنند.
  • فعالیت‏های انجام شده در کتاب کار دانش ‏آموز، در دوره‏ های زمانی پیش‏ بینی شده، توسط معلم و دانش ‏آموز بررسی و ارزش گذاری می‏شود.
  • آموزگاران نتایج بررسی کتاب کار دانش ‏آموز را در دفتر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به ثبت می ‏رسانند.

سیستم نمره ‏گذاریسیستم نمره ‏گذاری این برنامه تابع نظام کلی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پایه ششم یعنی سیستم 20 نمره ‏ای می‏باشد. در هر نیمسال تحصیلی 10 نمره به ارزشیابی مستمر که براساس برگه‏ های ثبت مشاهدات انجام می‏گیرد، و 10 نمره به ارزشیابی براساس بررسی کتاب کار اختصاص می‏یابد؛ از 10 نمره‌ی بررسی کتاب کار، 5 نمره به صحت عملکرد دانش ‏آموز در انجام خودارزیابی‏ ها و 5 نمره به صحت و دقت در انجام فعالیت‏های کتاب کار اختصاص می‏ یابد.

نکات حائز اهمیت این است که :

  • خودارزیابی در نمره‏ دانش ‏آموز تاثیری ندارد. این امر در نگاه اول ممکن است موجب بی ‏اهمیت جلوه نمودن خودارزیابی و نتایج آن تلقی شود. اما با توجه به نقش خودارزیابی در ارتقا شناخت دانش ‏آموز نسبت به خود و بهبود توانایی فراشناخت او خودارزیابی در این برنامه جایگاه ویژه ‏ای می ‏یابد.
  • در استفاده از برگه‏ های خودارزیابی دانش‏آموزان و نمراتی که توسط معلم داده می‏شود کامل، درست و دقیق انجام دادن خودارزیابی‏ ها ملاک و معیار بررسی است.
  • هنگام بررسی برگه‏ های خودارزیابی‏ دانش ‏آموزان ممکن است معلم پی ببرد که دانش‏آ موز توانایی‏های خود را کمتر یا بیشتر از حد واقعی ارزیابی کرده است، در این صورت پیشنهاد می‏شود هنگام بررسی خودارزیابی ‏ها گفت ‏و گویی مختصر با دانش ‏آموز مورد نظر انجام شود. در این گفت ‏وگو بر سر معیارهای قضاوت در مورد خود برای رسیدن به صحت و دقت توافق می‏ شود.

 

منبع:راهنمای معلم درس تفکر و پزوهش-نگاشت سوم

موضوعات طرح کرامت

موضوع های پیشنهادی طرح کرامت پایه ششم ابتدائی

1-یادخدا              درس اول فارسی

2-محبت               صفحه17فارسی

3-اخلاق پسندیده      درس 6 فارسی

4-احترام به والدین   صفحه47 فارسی

5-دوستی              درس7فارسی ودرس اول ودوم مطالعات

6-مشورت کردن     صفحه52 فارسی

7-ورزش             صفحه 54 فارسی

8-علم وعمل          صفحه81 فارسی

9-کتابخوانی           درس 16 فارسی

10-راستگویی        صفحه99 فارسی

11-آداب زندگی        صفحه38 فارسی ودرس9 هدیه های آسمانی

12-احکام سفر        درس12هدیه های آسمانی

13-تلاش وکوشش     درس14 هدیه های آسمانی

14-شهدا              درس15 هدیه های آسمانی

15-نمونه بودن      درس17 هدیه های آسمانی

16-ملاک برتری       صفحه28 قران 

 

انرژ ی های نو - مطالعات ششم

انرژی نو یا انرژی جایگزین به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان از منابع بدون کربن استفاده می‌گردد؛ مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده.      از هیدروژن نیز که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به عنوان انرژی نو نام برده می‌شود.

این نوع انرژی‌ها معایب سوخت‌های فسیلی مانند افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن و در نتیجه افزایش دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست محیطی را ندارد علاوه بر این منابع تولید آن‌ها تمام ناشدنی و بدون محدودیت است.

فوائدو ضررهای آتشفشان

 
آتشفشان:   آتشفشان یک ساختمان زمین شناسی است که به وسیله آن مواد  آتشفشانی (به صورت مذاب ، گاز ، قطعات جامد یاهر 3)از درون زمین به سطح آن  راه می یابند. انباشتگی این مواد در محل خروج، برجستگی هایی به نام کوه  آتشفشان ایجاد مي نمايد آتشفشان یکی از پدیده های طبیعی و دائمی زمین شناسی است که در طول تاریخ زمین شناسی نسبتا بدون تغییر باقی مانده و در ایجاد،  تحول و تکامل پوسته و گوشته زمین نقش اساسی داشته و دارد. 

فوايد آتشفشان

1-آزاد شدن ا نرژي دروني زمين

2-تشكيل خاك مرغوب حاصلخيز نمودن زمينهايي كشاورزي

3- تشكيل برخي كانسارها و معادن آهن و مس

4- تشكيل چشمه هاي آب گرم كه براي امراض پوستي بسيار مفيد است

5- استفاده از مواد شيميايي حاصل از آتشفشان مانند گوگرد

6- استفاده از انرژي حرارتي آن

7- ايجاد سد طبيعي و پل

8- استفاده از سنگ هاي آتشفشاني در ساختمان سازي

9-ایجادجاذبه های طبیعی وگردشگری

10-تشکیل محوطه سنگی دیدنی وجاذب

11-تشکیل دریاچه و ايجاد اكوسيستم هاي جديد

12-تشكيل مصالح ساختماني مانند پوكه ي معدني،سنگ هاي آتشفشاني(توف سبز)

13-انرژي زمين گرمايي

14-مطالعه ي ساختمان دروني زمين

ضرر هاي آتشفشان

آتشفشان ها باعث ايجاد اثرات و زيان هايي در زندگي ما مي گردند. اين  اثرات به دو صورت اوليه و ثانويه ديده مي شوند. اثرات اوليه به صورت جريان  گدازه،ريزش خاكستر،انفجار كوه،عبور ابر سوزان،جريان هاي عظيم گل و امواج  حاصل از آتشفشان هاي زير دريايي و ....ديده مي شوند. اثرات ثانويه به صورت  تغييرات آب وهوايي ،ريزش باران هاي اسيدي ،ايجاد زمين لرزه  و............ديده مي شوند. موارد ديگر از ضرر هاي آتشفشان:انتشار گازهاي  سمي2-جاري شدن مواد مذاب و تخريب زمين3-ايجاد سونامي

نمونه سوال مطالعات اجتماعی آذر ماه