اگر فرایند تحصیل دانش آموزان را مانند یک مثلث در نظر بگیریم ، که دارای سه ضلع می باشد ، آنگاه یکی از این اضلاع  ، خانواده ، ضلع دوم خود دانش آموز و ضلع سوم مدرسه خواهد بود .

ما کم و بیش با وظایف هر کدام آشنا هستیم ، در هر موردی کوتاهی و سهل انگاری در انجام وظایف صورت بگیرد ،نتیجه آن به صورت افت تحصیلی دانش آموز آشکار خواهد شد .

اگر خانواده های دانش آموزان ، به درس و تحصیل فرزندان خود اهمیت دهند و دانش آموزان با برنامه ریزی مناسب به امور درسی خود بپردازند و همچنین معلمان با روشهای تدریس مناسب و صبر و حوصله مفاهیم درسی را منتقل کنند . شاهد دانش آموزان با وضع درسی در حد مورد انتظار با توجه به تفاوتهای فردی آنان خواهیم بود .